První český motorový kluzák

Nápad vybavit větroň pomocným motorem je připisován siru Johnu Cardenovi, který se pokusil umístit do francouzského kluzáku Flying Flea modifikovaný motor Ford.

V 60. letech minulého století výzvu motorizovat větroně přijali i čeští konstruktéři. První se o to u nás pokusil s dvojmístným kluzákem Motorovy Blaník L-13 ing. Frynta. Jeho řešení ovšem neumožnilo kluzáku s kompletní posádkou vzlétnout. I druhý pokus v Letu Kunovice byl neúspěšný, německý motor MS-1500 se přehříval a politická situace projektu nepřála.

Blaník se ovšem nakonec úspěšné motorizace dočkal, a to v brněnském Svazarmu pod vedením konstruktéra ing. Matějčka. Ten navrhl podstatné změny a výsledkem bylo hned několik prototypů dvojmístného kluzáku M-17 universal se zatažitelným podvozkem, motorem v přídi a 17 metrovým в rozpětím křídel. Ovšem v té době už v Kunovicích nabídli jinou možnost Szaunával motorizace Blaníku, která nakonec wholesale MLB jerseys získala přednost pro sériovou výrobu. Jednalo se o L-13SW Vivat.

Vivat se od původního Blaníku liší kompletní přestavbou celé přední a střední části trupu, která mimo jiné umožnila umístit sedadla vedle sebe. Vivat vzlétl poprvé v roce 1978. Motor, který Vivat vynášel do vzduchu, byl Model v prototypu Walter Mikron IIIS. Letoun měl cheap mlb jerseys pevnou dřevěnnou vrtuli Hoffman. Jelikož prototyp byl úspěšný, pokračovalo se v jeho vylepšování. Vzniklo hned několik modelů, hlavním autorem designu Vivatu je Karel Dlouhý. Bylo vytvořeno asi 200 exemplářů, z nichž 150 létá po celém světě.

V dalších modelech byl ozkoušeny jiné motory, bylo přidáno elektrické zapalování a snížena hlučnost výfuku. Například model L-13 SL Vivat nese motor Limbach L200E01 o síle 67 koní, který pohání vrtuli Muhlbauer s konstantní rychlostí. Tento wholesale NFL jerseys model má pevný dvoukolový podvozek.

Vivat přestal být konstruován v roce 1999.

(Visited 328 times, 1 visits today)