Příběhy několika úspěšných českých kluzáků

Zájem o letectví neminul ani české konstruktéry. Během minulého století vzniklo hned několik desítek zajímavých profesionálních i amatérských projektů kluzáků. Vybírám tři zajímavé příběhy.

Husníkův pokusný kluzák

Psal se rok 1922 a v továrně Aero začal stavět svůj pokusný kluzák Aero A-17 Ing. Antonín Husník. Již rok poté jeho kluzák sklidil úspěch na soutěži plachtových letadel ve Zbraslavi.
Kluzák byl postaven z překližky, plátna a ocelových trubek. Jeho křídla byla trojdílná, potažena plátnem, s upraveným profilem inspirovaným kluzákem Gottingen 441. Křídla byla potažena pouze nelakovaným plátnem a byla horizontálně stavitelná. Letoun bylo tudíž možné dovažovat.

Z ocelových trubek byla svařena kostra ocasních ploch, stejně jako přední část trupu. Pilot se usazoval do jednoduchého překližkového nosníku, odkud pomocí řídící páky a nožního řízení ovládal kormidla. K lepšímu zakřivení konce křídel mu sloužila druhá páka.

Prázdný letoun vážil pouhých 47 kg. Rozpětí jeho křídel bylo 13,80 metrů.

Plátno nahrazuje kov a je tu Antonov

V roce 1960 se sovětští plachtaři chtěli zúčastnit mistrovství světa, objednali si tudíž u konstruktéra O. A. Antonova vysokovýkonostní větroň. Vznikl tak celokovový A-15, který se sice nakonec na zmíněném mistrovství objevit nemohl (stejně jako sovětští letci), ale dosáhl mnoha světových rekordů. Jeho úspěch byl zajištěn použitím nových technologií, jako například bodové svařování či lepení kovů.

V Československu létal jeden A-15 od roku 1967 celých 40 let. Poté byl prodán do Německa.

Resuscitovaný Skaut

Zajímavým příběhem ze současnosti je oživení sportovního letounu M-2 Skaut. Původní projekt je z roku 1948, jeho realizaci ovšem zabránila revoluce.

V roce 2005 jsou plány M-2 Skauta opět na stole. Za svou diplomovou práci si jeho rekonstrukci zvolili čtyři studenti z Leteckého ústavu VUT v Brně – Ivan Března, Petr Kubíček, Jiří Mička a Radek Palička. Podařilo se jim dokonce projekt prezentovat na soutěži Aircraft Design and Handling Competition v Anglii. Simulace jejich letounu po zkušebním testování získala první cenu, zejména díky výborným leteckým vlastnostem letounu a skvělé prezentaci.

V později založené společnosti Kubíček Aircraft byl Skaut zkonstruován. Jeho kostra už ovšem není celodřevěnná, ale celokovová. Vybaven je motorem Rotax 912. I když Kubíček a jeho kolegové původního Skauta vylepšili moderními technologiemi, základní myšlenka původní M-2 byla zachována. Tak Skaut konečně vzlétl.

(Visited 154 times, 1 visits today)