Krátká historie létání

Kdy se poprvé člověk pokusil vzlétnout do vzduchu? Myslíte si, že prvním byl Leonardo da Vinci? Ve skutečnosti již deset století před da Vinciho narozením se o let pokusil Konfuciánův současník Lu-Ban (5. stol. př. n. l.), v roce 875 se deset minut ve vzduchu udržel arabský učenec Abbaás Íbn Firnás a v 11. století dosáhl mnich Eilmer z řádu Benediktinů ještě lepšího výsledku, když na svém kluzáku uletěl 200 metrů.

Moderní historie letectví se ovšem začala psát až na konci 18. století. Sir George Cayely, touhou létat inspirovaný vědec, popsal principy letu objektu těžšího než vzduch a následně sestrojil několik funkčních modelů letounů a později i kluzáků. Cayelyho kluzák, schopný nést dospělého muže, vzlétl poprvé v roce 1853.

Na jeho práci navázal Otto Lilienthal. Na přelomu 19. a 20. století provedl 2000 letů na svých kluzácích, které postupně a s narůstajícími zkušenostmi vylepšoval. Nejúspěšnější byl model č. 11, jednoplošník s nosnou plochou 13 m2. Lilienthalovy kluzáky létaly do vzdálenosti asi 400 metrů.

Během světových válek byly kluzáky využívány k vojenským účelům, často schopné přenášet velké náklady i výsadky, a to zcela bezhlučně. V meziválečném období i po válce došlo k velkému rozvoji tréninkových větroňů především v Německu, kde byl vývoj motorových letounů zakázán Versaillskou mírovou smlouvou. Ale byl to Rakušan Kronfeld, kdo první podnikl přelet s využitím termických stoupavých proudů.

Až do 30. let se kluzáky do vzduchu dostávaly pohybem z kopce. V roce 1931 byl uskutečněn první vzlet kluzáku ve vleku za motorovým letadlem a  v roce 1937 se konalo v Německu první mistrovství světa v plachtění. S myšlenkou vybavit kluzák zasunovacím motorem poprvé přišel v roce 1935 Sir John Carden.

Krátká historie létání

Krátká historie létání

Od prvních pokusů člověka vzlétnout uběhlo víc jak 2000 let. Stačilo ovšem jen pár desetiletí minulého století, aby věda a technologie posunula hranice lidských možností tam, kam možná nedosáhla ani představivost prvních snílků o létání. Nové technologie a výpočetní techniky daly letcům nová křídla a nové možnosti. A jestliže Otto Lilienthal byl nadšen z uletěných 400 metrů, současný držený rekord maximální uletěné vzdálenosti na kluzáku je 3000 km a ve vzduchu krouží nespočetné množství nejrůznějších typů motorových i bezmotorových kluzáků.

(Visited 93 times, 1 visits today)