Blaník L-13 opět stoupá vzhůru

Když v roce 2010 rakouské úřady rozhodly, že český větroň L-13 Blaník, chlouba českého letectví, už nezvlétne, byl to pro všechny příznivce českého letectví pěkně hořký kalich. O pět let později se ale v útrobách rozlévá sladký pocit zadostiučinění. Blaník je znovuzrozen a opět zvlétne!

Kauza rakouských letců

V červnu 2010 zemřeli dva rakousští piloti a z jejich smrti byl obviněn stroj, Blaník L-13, jemuž se při letu odlomilo křídlo. Tento český slavný hliníkový kluzák konstruktéra Karla Dlouhého se od země odlepil poprvé v roce 1956 a sbíral jedno ocenění za druhém. Po zmíněné nehodě ovšem rakouské úřady rozhodly, že jeho konstrukce není bezpečná a pozastavily leteckou způsobilost L-13 a L-13A. Hořkost celé kauzi spočívá ve faktu, že za celou nehodu pravděpodobně mohli piloti, kteří podcenili doporučovanou údržbu a kontrolu, a obviněn měl být spíše dozor rakouského leteckého úřadu než konstrukce L-13.

Přesto zákaz vzlétnout v L-13 trval po celých pět let.

Zmrtvýchvstání

České kluzáky budou opět vyráběny v přerovské firmě Blaník Aircraft, která je držitelem certifikátů k výrobě a údržbě Blaníků. Celý areál je zatím neopravený a tým se teprve rozrůstá. Už nyní je ovšem jisté, že první letoun, jehož výroba zahájí novou éru českého letectví, bude právě Blaník L-13. Jeho opětné vypuštění do vzduchu bylo umožněno celkovou rekonstrukcí a zesílením křídel. Firma také nabízí prodloužení životnosti již stávajících L-13. Křížek, o němž jsme psali v jednom z předchozích článků, zdůrazňuje hlavní přednost nových L-13:

Celokovové blaníky umí udržovat celý svět a mohou klidně parkovat venku.

L-13 není ovšem jediný větroň, který vylétne z hangárů přerovského letiště. Svá křídla zde získá i větroň L-23.

(Visited 203 times, 1 visits today)